Vedtægter for Dynamiske sportsskytter i Østjylland
§ 1. Navn, hjemsted og organisatorisk tilhør
Foreningens navn er Dynamiske sportsskytter i Østjylland og er stiftet den 25. august 2021.
Foreningen har hjemsted i Skanderborg kommune.
Foreningen er medlem af Dansk Sportsskytte Forbund (DSF) under Dansk Skytte Union (DSkyU)
og således under Danmarks Idrætsforbund (DIF) og hermed underlagt disses love og
bestemmelser.
§ 2. Formål
Foreningens formål er at dyrke skydning som sport samt på anden måde at virke for
skydesportens fremme.
§ 3. Våbenpåtegningsret.
Foreningen er af politimesteren i sydøstjyllands politikreds bemyndiget til at give våbenpåtegning
på medlemsbeviser. Våbenpåtegningen gives på grundlag af våbenlovens bestemmelser og efter
godkendelse af medlemmet hos foreningens bestyrelse og hos den lokale politimyndighed.
§ 4. Tilbagekaldelsesret og -pligt.
Foreningen skal orientere politiet eller om fornødent tilbagekalde våbenlegitimationen fra et
medlem, hvis bestyrelsen skønner, at medlemmet ikke længere bør være indehaver af en meddelt
tilladelse til et våben.
§ 5. Medlemsskab
Foreningen kan som aktivt eller passivt medlem optage enhver uberygtet person. Optagelse af
umyndige personer kræver samtykke fra forældre/værge.
§ 6. Indmeldelse
Indmeldelse skal ske skriftligt på indmeldelsesblanket til foreningens sekretær/kasserer.
For medlemmer under 18 år skal indmeldelsesblanketten underskrives af forældre eller værge.
Ved optagelse i foreningen betales et indmeldelsesgebyr.
§ 7. Kontingent og gebyr
Kontingentet for aktive og passive medlemmer samt indmeldelsesgebyr fastsættes på den
ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
§ 8. Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til kassereren.
Udmeldelse kan kun accepteres, hvis medlemmet ikke har noget økonomisk mellemværende med
foreningen.
§ 9. Restance
Kontingentet skal være betalt inden udgangen af forfaldsmåneden. Indbetaler
medlemmet fortsat ikke kontingent efter skriftlig påmindelse, skal medlemmet skriftligt meddeles, at
det er slettet af foreningens medlemsliste og tilbagekaldelse af eventuel våbenpåtegning
iværksættes.
Genoptagelse kan da kun ske mod betaling af gælden og nyt indmeldelsesgebyr.
§ 10. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommende handler til skade for
foreningen, opfører sig i strid med foreningens vedtægter eller på særlig grov måde tilsidesætter
sine medlemspligter.
Såvel i sager om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt inden
bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende
generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings afgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af
foreningens vedtægter. Meddelelse om eksklusion tilsendes forbundet.
§ 11. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af september måned.
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte
indbyde. Stemmeret har alle medlemmer, der ikke er i kontingentrestance og har været medlem i
mindst 6 måneder.
Forslag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til
bestyrelsen senest 1 måned før generalforsamlingens afholdelse.
Generalforsamlingen indkaldes skriftligt med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden
samt eventuelle indkomne forslag.
En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 12. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
3. Forelæggelse af revideret regnskab for det forløbne år til godkendelse.
4. Fastsættelse af kontingent og gebyr.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg af formand og kasserer.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
8. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
9. Valg af revisor og revisorsuppleant.
10. Eventuelt.
§ 13. Generalforsamlingens ledelse m.v.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Beslutninger tages efter almindeligt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og foreningens
opløsning kvalificeret majoritet – jvf. §19 og §20.
Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Afstemning skal, såfremt 5 medlemmer forlanger
det, foretages skriftligt. Valgbar til bestyrelsen er samtlige medlemmer der er fyldt 18 år, som ikke
er i kontingentrestance og har været medlem i mindst (6 måneder).
Der føres en protokol over generalforsamlingens beslutninger. Protokollen godkendes og
underskrives af dirigenten.
§ 14. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når
mindst 10 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter
ønske herom. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter
begæringens modtagelse. Indkaldelse med dagsorden skal ske skriftligt til alle medlemmer med
mindst en uges varsel.
For så vidt angår mødets ledelse, afstemning m.m., gælder de samme bestemmelser som for den
ordinære generalforsamling.
§ 15. Bestyrelse – Valg og ledelse
Bestyrelsen består af en formand, en næstformand og en kasserer og vælges for to år ad gangen
af den ordinære generalforsamling.
Formanden er på valg i lige år, medens kassereren og næstformanden er på valg i ulige år.
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse
af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når alle er til stede. Beslutninger vedtages ved almindelig
stemmeflertal. I tilfælde af stemme lighed er formandens stemme afgørende.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne.
Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol.
§ 16. Tegningsret
Foreningen tegnes af formanden. Ved formandens forfald, af næstformanden og yderligere et
bestyrelsesmedlem. Ved økonomiske dispositioner (over 5.000,00) kr. kræves dog underskrift af
formand og kasserer i forening.
§ 17. Regnskab
Foreningens regnskabsår er fra følger kalenderåret. Foreningens formue skal anbringes i
anerkendte pengeinstitutter.
Bestyrelsen skal inden den 1. april afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 1.maj ,
til revisoren.
Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være
forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 18. Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant –
jvf. §12.
Revisoren skal hvert år i maj måned gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne
er til stede. Driftsregnskab og status forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid
adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 19. Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 3/4 af de fremmødte
stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget.
§ 20. Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt
ekstraordinær generalforsamling. Til dennes beslutningsdygtighed kræves, at mindst 2/3 af
foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at
mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny
generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket
antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med
foreningens formue, herunder eventuelt fast ejendom og løsøre, dog at simpelt stemmeflertal her
er tilstrækkeligt.
I tilfælde af foreningens opløsning skal den formue, der er i behold, anvendes til idrætslige formål i
foreningens hjemstedskommune. Foreningen hæfter alene ved egen formue efter gængse retslige
regler.
Vedtaget den 25/8-2021