Vedtægter for
Dynamiske sportsskytter i Østjylland
§ 1. Navn, hjemsted og organisatorisk tilhør
Foreningens navn er Dynamiske sportsskytter i Østjylland og er stiftet den 25. august 2021.
Foreningen har hjemsted i Vejle kommune.
Foreningen er medlem af Dansk Sportsskytte Forbund (DSF) samt Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark) og således under Danmarks Idrætsforbund (DIF) og hermed underlagt disses love og bestemmelser.
§ 2. Formål
Foreningens formål er at dyrke skydning som sport samt på anden måde at virke for skydesportens fremme.
IPSC indgår som primært mål blandt foreningens aktiviteter.
§ 3. Våbenpåtegningsret.
Foreningen er af politiet bemyndiget til at give våbenpåtegning på medlemsbeviser. Våbenpåtegningen gives på grundlag af våbenlovens bestemmelser og efter godkendelse af medlemmet hos foreningens bestyrelse og hos politiet.
§ 4. Tilbagekaldelsesret og -pligt.
Foreningen skal orientere politiet eller om nødvendigt tilbagekalde våbenlegitimationen fra et medlem, hvis bestyrelsen skønner, at medlemmet ikke længere bør være indehaver af en meddelt tilladelse til et våben.
§ 5. Medlemskab
Enhver uberygtet person, der har tilgang til eget våben (SKV-2) eller som minimum er
godkendt til SKV-3 og selvstændigt kan transportere sit våben til og fra
skydebanen samt har eller ønsker at tage IPSC licens, kan optages som medlem.
Formanden kan gøre undtagelser fra ovenstående betingelser.
Optagelse af umyndige personer kræver samtykke fra forældre/værge samt aktivt/passivt medlemskab af forældre/værge.
§ 6. Indmeldelse
Indmeldelse skal ske skriftligt på indmeldelsesblanket til foreningens sekretær/kasserer.
For medlemmer under 18 år skal indmeldelsesblanketten underskrives af forældre eller værge.
Ved optagelse i foreningen betales et indmeldelsesgebyr.
§ 7. Kontingent og gebyr
Kontingentet for aktive og passive medlemmer samt indmeldelsesgebyr fastsættes på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
§ 8. Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til kassereren.
Udmeldelse kan kun accepteres, hvis medlemmet ikke har noget økonomisk mellemværende med foreningen.
§ 9. Restance
Kontingentet skal være betalt inden udgangen af forfaldsmåneden. Indbetaler
medlemmet fortsat ikke kontingent efter skriftlig påmindelse, skal medlemmet skriftligt meddeles, at det er slettet af foreningens medlemsliste og tilbagekaldelse af eventuel våbenpåtegning iværksættes.
Genoptagelse kan da kun ske mod betaling af gælden og nyt indmeldelsesgebyr.
§ 10. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, hvis vedkommende handler til skade for foreningen, opfører sig i strid med foreningens vedtægter, gennem handlinger eller ytringer modarbejder foreningens værdier, formål og interesser eller på anden måde skader skydesportens og/eller foreningens almindelige ry og rygte i samfundet
Såvel i sager om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings afgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægter. Meddelelse om eksklusion tilsendes forbundet.
§ 11. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af september måned.
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle medlemmer, der ikke er i kontingentrestance og har været medlem i mindst 6 måneder.
Forslag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 1 måned før generalforsamlingens afholdelse.
Generalforsamlingen indkaldes skriftligt med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden samt eventuelle indkomne forslag.
En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 12. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
3. Forelæggelse af revideret regnskab for det forløbne år til godkendelse.
4. Fastsættelse af kontingent og gebyr.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg af formand og kasserer.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
8. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
9. Valg af revisor og revisorsuppleant.
10. Eventuelt.
§ 13. Generalforsamlingens ledelse m.v.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Beslutninger tages efter almindeligt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og foreningens opløsning kvalificeret majoritet – jvf. §19 og §20.
Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Afstemning skal, såfremt 5 medlemmer forlanger det, foretages skriftligt. Valgbar til bestyrelsen er samtlige medlemmer der er fyldt 18 år, som ikke er i kontingentrestance og har været medlem i mindst (6 måneder).
Der føres en protokol over generalforsamlingens beslutninger. Protokollen godkendes og underskrives af dirigenten.
§ 14. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af formanden eller et flertal i bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. Indkaldelse med dagsorden skal ske skriftligt til alle medlemmer med mindst en uges varsel.
For så vidt angår mødets ledelse, afstemning m.m., gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 15. Bestyrelse – Valg og ledelse
Bestyrelsen består af en formand, en kasserer, en næstformand og yderligere 2 medlemmer og vælges for to år ad gangen af den ordinære generalforsamling.
Formanden og 1 bestyrelsesmedlem er på valg i lige år, medens kassereren og 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år.
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 er til stede. Beslutninger vedtages ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne. Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol.
§ 16. Tegningsret
Foreningen tegnes af formanden. Ved formandens forfald, af næstformanden og yderligere et bestyrelsesmedlem. Ved økonomiske dispositioner (over 5.000,00) kr. kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.
§ 17. Regnskab
Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Foreningens formue skal anbringes i anerkendte pengeinstitutter.
Bestyrelsen skal inden 3 uger før generalforsamlingen afgive driftsregnskab for det foregående år og status til revisoren.
Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 18. Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant – jvf. §12.
Revisoren skal hvert år før generalforsamlingen gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede. Driftsregnskab og status forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 19. Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 3/4 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget.
§ 20. Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til dennes beslutningsdygtighed kræves, at mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med foreningens formue, herunder eventuelt fast ejendom og løsøre, dog at simpelt stemmeflertal her er tilstrækkeligt.
I tilfælde af foreningens opløsning skal den formue, der er i behold, anvendes til idrætslige formål i foreningens hjemstedskommune. Foreningen hæfter alene ved egen formue efter gængse retslige regler.
Vedtaget den 18.09.2025